"Elektromobiliai yra ateitis." Šitą frazę girdžiu kasdien. Bet kai klientas klausia "ar man verta?", atsakymas niekada nėra paprastas "taip" arba "ne".
Šiame straipsnyje – ne Tesla marketingas ir ne dyzelio fanų propaganda. Tiesiog skaičiai, faktai ir realūs scenarijai Lietuvos kontekste.
Greitas atsakymas (jei skubi)
Iliustracija: Greitas atsakymas (jei skubi)
TAIP, elektromobilis tau tinka, jei:
- Gali įkrauti namuose (privatus namas arba garažas su elektra)
- 90% tavo kelionių – iki 100 km
- Turi antrą automobilį arba gali išsinuomoti ilgoms kelionėms
- Biudžetas nuo 20 000 € (naudotam) arba nuo 35 000 € (naujam)
NE, dar palūkėk, jei:
- Gyveni daugiabutyje be įkrovimo galimybės
- Dažnai važiuoji 300+ km per dieną
- Biudžetas iki 15 000 € ir tai vienintelis automobilis
- Keliauji po Rytų Europą (Lenkija dar ok, toliau – jau sudėtinga)
Dabar – detalės.
1. Ekonomika: kada elektromobilis apsimoka?

Kuro kaštų palyginimas
Skaičiuojam realiai, ne su teoretinėmis reikšmėmis iš brošiūrų.
Prielaidos:
- Elektra namuose: 0.25 €/kWh (naktinis tarifas 0.15 €/kWh)
- Viešas įkrovimas: 0.40-0.55 €/kWh
- Benzinas: 1.50 €/l
- Dyzelis: 1.45 €/l
Sąnaudos 100 km:
| Automobilis | Sąnaudos | Kaina/100km |
|---|---|---|
| EV (namuose, naktį) | 18 kWh | 2.70 € |
| EV (namuose, dieną) | 18 kWh | 4.50 € |
| EV (viešas įkroviklis) | 18 kWh | 7.20-9.90 € |
| Hibridas (Toyota) | 4.5 l benzino | 6.75 € |
| Benzinas (1.5 turbo) | 7 l | 10.50 € |
| Dyzelis (2.0) | 6 l | 8.70 € |
Išvada #1: Elektromobilis ekonomiškas TIK jei krauni namuose. Viešu įkrovimu – beveik kaip dyzelis.
Priežiūros kaštų palyginimas
EV neturi:
- Alyvos (nereikia keisti)
- Pavarų dėžės alyvos
- Uždegimo žvakių
- Kuro filtro
- Oro filtro (kai kur turi, bet paprastesnį)
- Išmetimo sistemos
Realūs metiniai priežiūros kaštai:
| Automobilis | Servisas | Stabdžiai* | Kita | Viso |
|---|---|---|---|---|
| Tesla Model 3 | 150 € | 100 € | 100 € | 350 € |
| VW Golf benzinas | 450 € | 200 € | 150 € | 800 € |
| BMW 3 dyzelis | 650 € | 250 € | 200 € | 1100 € |
*EV stabdžiai trunka 2-3× ilgiau dėl rekuperacijos
Išvada #2: Priežiūra 50-70% pigesnė. Per 5 metus sutaupai 2000-4000 €.
Pilnas 5 metų skaičiavimas
Scenarijus: 15 000 km per metus, 70% įkrovimo namuose
Tesla Model 3 (naudota, 30 000 €) vs VW Golf 1.5 TSI (naujas, 28 000 €):
| Išlaidos | Tesla Model 3 | VW Golf 1.5 TSI |
|---|---|---|
| Pirkimo kaina | 30 000 € | 28 000 € |
| Kuras/elektra (5 m.) | 3 400 € | 7 900 € |
| Priežiūra (5 m.) | 1 750 € | 4 000 € |
| Draudimas (5 m.) | 3 500 € | 2 500 € |
| Mokesčiai (5 m.) | 0 € | 500 € |
| VISO | 38 650 € | 42 900 € |
| Perpardavimas | -20 000 € | -14 000 € |
| Tikra kaina | 18 650 € | 28 900 € |
Išvada #3: Per 5 metus Tesla pigesnė ~10 000 €. Bet tik su namų įkrovimu.
Kada elektromobilis NEapsimoka?
Scenarijus: gyventojas daugiabutyje, viešas įkrovimas
| Išlaidos | Tesla (viešas įkrov.) | VW Golf |
|---|---|---|
| Kuras/elektra (5 m.) | 6 750 € | 7 900 € |
| Laikas įkrovimui | ~200 val. per metus | 0 |
Sutaupymas minimalus, o laiko praradimas – realus. Tokiu atveju hibridas geriau.
2. Praktika: gyvenimas su elektromobiliu Lietuvoje
Įkrovimo infrastruktūra 2025 m.
Kur galima įkrauti:
| Tipas | Kiekis LT | Sparta | Kaina |
|---|---|---|---|
| Namų įkroviklis | ∞ | 7-22 kW | 0.15-0.25 €/kWh |
| Viešas AC (lėtas) | ~1500 | 22 kW | 0.35-0.45 €/kWh |
| Viešas DC (greitas) | ~400 | 50-150 kW | 0.45-0.55 €/kWh |
| Tesla Supercharger | ~30 | 150-250 kW | 0.40-0.50 €/kWh |
Realybė:
- Vilnius, Kaunas, Klaipėda – pakankamai gerai
- Mažesni miestai – ok, bet reikia planuoti
- Kaimas – tik jei turi savo įkroviklį
Žiema: didžiausia baimė
"O kaip žiemą?" – dažniausiai girdimas klausimas.
Realūs skaičiai žiemą (sausio vidutinė -5°C):
| Automobilis | Vasaros rida | Žiemos rida | Praradimas |
|---|---|---|---|
| Tesla Model 3 LR | 500 km | 350-400 km | -20-30% |
| VW ID.4 | 450 km | 320-360 km | -25-30% |
| Hyundai Ioniq 5 | 480 km | 350-380 km | -25% |
Praktiniai patarimai žiemai:
- Prašildyk automobilį kol prijungtas (nemažina ridos)
- Naudok šildomas sėdynes vietoj oro šildymo
- Laikyk bateriją 20-80% diapazone
- Planuok 20% atsargos ilgesnėms kelionėms
Išvada: Žiema – iššūkis, bet valdomas. 350 km žiemą vis tiek užtenka 95% poreikių.
Ilgos kelionės: Vilnius → Palanga
Atstumas: 310 km Tesla Model 3 Long Range vasarą: Nuvažiuoji be sustojimų Tesla Model 3 Long Range žiemą: Rekomenduojamas 15 min sustojimas Klaipėdoje (arba Tauragėje)
Vilnius → Varšuva (500 km):
- 1 sustojimas 20-25 min (Suvalkuose arba Augustave)
- Kelionės laikas: +30 min vs benzinas
Vilnius → Berlynas (1100 km):
- 2-3 sustojimai po 20-30 min
- Kelionės laikas: +1-1.5 val. vs benzinas
Išvada: Lietuvoje ir Vakarų Europoje – jokių problemų. Į Rytus (Baltarusija, Ukraina) – kol kas sudėtinga.
3. Ką pirkti: konkretūs modeliai
Nauji (nuo 35 000 €)
Tesla Model 3 – 40 000-50 000 €
- Geriausias Supercharger tinklas
- OTA atnaujinimai
- Geriausias perpardavimas
Hyundai Ioniq 5/6 – 45 000-55 000 €
- 800V architektūra (greičiausias įkrovimas)
- Erdvesnis už Tesla
- 5 metų garantija
Kia EV6 – 47 000-55 000 €
- Kaip Ioniq 5, bet sportyvesnis
- 7 metų garantija
VW ID.4/ID.5 – 45 000-55 000 €
- Geresnis interjeras
- VW dilerių tinklas
Naudoti (15 000-35 000 €)
Tesla Model 3 (2019-2021) – 25 000-35 000 €
- Tikrinti: baterijos SoH (>90% idealu)
- Patarimas: SR+ versija pakankama daugumai
Hyundai Kona Electric – 18 000-28 000 €
- Kompaktiškas, bet 450+ km rida
- Patikima
VW ID.3 – 22 000-32 000 €
- Geresnis nei ankstyvos atsiliepimai
- Po 2021 – patobulinta programinė įranga
Nissan Leaf (40 kWh) – 12 000-18 000 €
- Pigiausias įėjimas į EV
- BET: tikrinti baterijos būklę (nėra aktyvaus aušinimo)
💡 PATARIMAI RENKANTIS:
- Nissan Leaf – tikrink baterijos talpą (virš 80% – puiku!)
- BMW i3 – paprastesnė versija be Range Extender – patikimesnė
- VW ID modeliai – po 2021 m. – patobulinta programinė įranga
Ką tikrinti perkant naudotą EV?
-
Baterijos SoH (State of Health)
- >90% – puiku
- 85-90% – gerai
- 80-85% – derėkis
- <80% – pagalvok dar kartą
-
Įkrovimo istorija
- Daug DC fast charging = greitesnė degradacija
- Idealiai: 80% AC įkrovimo
-
Garantijos likutis
- Baterijos garantija 8 metai / 160 000 km
- Tesla – perduodama naujam savininkui
4. Namų įkroviklis: investicija, kuri atsimoka
Iliustracija: 4. Namų įkroviklis: investicija, kuri atsimoka
Variantai
| Tipas | Galia | Įkrovimo laikas* | Kaina su įrengimu |
|---|---|---|---|
| Įprasta rozetė | 2.3 kW | 20-30 val. | 0 € |
| Sustiprintas lizdas | 3.7 kW | 12-18 val. | 200-400 € |
| Wallbox (1 fazė) | 7.4 kW | 6-9 val. | 800-1200 € |
| Wallbox (3 fazės) | 11-22 kW | 2-5 val. | 1200-2000 € |
*Tesla Model 3 Long Range (75 kWh) nuo 20% iki 80%
Rekomendacija: 7.4 kW wallbox pakanka 99% vartotojų. Įkrauni per naktį bet kokį EV.
Atsipirkimas
Skirtumas tarp naktinio tarifo (0.15 €/kWh) ir viešo įkrovimo (0.50 €/kWh):
- 15 000 km/m. = 2 700 kWh
- Sutaupymas: 2 700 × 0.35 € = 945 €/m.
Wallbox atsipirkimas: 1-2 metai.
Techniniai reikalavimai
- 3 fazių elektra (daugumai namų – yra)
- Atskira linija nuo skydo (16A arba 32A)
- Elektrikas su sertifikatu
Patarimas: Prieš perkant EV – pasikonsultuok su elektriku ar namų instaliacija tinkama.
5. Mitas vs Realybė
💭 Mitas: "EV baterijos miršta po 5 metų"
✅ Realybė: Tesla duomenys rodo 90% talpos po 200 000 mylių (320 000 km). Naujesni EV – dar geriau. Baterijos garantuojamos 8 metus / 160 000 km iki 70% talpos.
💭 Mitas: "EV gamyba taršesnė nei dyzelis"
✅ Realybė: Taip, gamyba taršesnė. Bet per 30 000-50 000 km eksploatacijos EV "atsiperka" ir tampa švaresnis. Lietuvoje (daug žalios elektros) – dar greičiau.
💭 Mitas: "Neįmanoma keliauti su EV"
✅ Realybė: Europos vakaruose – jokių problemų. Lietuvoje – pakankamai gerai. Problema tik į Rytus ir kai kurias atokias vietas.
💭 Mitas: "EV draudimas brangus"
✅ Realybė: Kiek brangesnis (10-20%), bet sutaupymai kure ir priežiūroje tai atsveria.
💭 Mitas: "EV perpardavimas tragiškas"
✅ Realybė: Tesla perpardavimas GERESNIS nei benzininių. Kiti EV – panašiai kaip benzininiai analogai.
6. Mano verdiktas: kam rekomenduoju EV?
Mūsų ekspertų rekomendacija
🟢 Idealus kandidatas
- Privatus namas su galimybe įrengti įkroviklį
- 80% kelionių – iki 150 km
- Turi arba gali turėti 3 fazių elektrą
- Biudžetas nuo 25 000 € (naudotas) arba 40 000 € (naujas)
- Domisi technologijomis
🟡 Gali veikti, bet pagalvok
- Daugiabučio gyventojas SU prieiga prie įkrovimo darbe
- Dažnos kelionės 200-400 km (įmanoma, bet reikia planuoti)
- Biudžetas 15 000-25 000 € (senesni modeliai su mažesne baterija)
🔴 Geriau palaukti arba rinktis hibridą
- Daugiabučio gyventojas BE įkrovimo galimybės
- Pagrindinis automobilis ilgoms kelionėms į Rytų Europą
- Biudžetas iki 15 000 € ir tai vienintelis automobilis
- "Noriu pirkti ir pamiršti" mentalitetas (EV reikalauja minimalaus planavimo)
🏆 Geriausia alternatyva, jei EV dar netinka
Toyota RAV4 Hybrid arba Lexus NX Hybrid – beveik kaip EV mieste (4-5 l/100 km), bet be įkrovimo streso.
Dažnai užduodami klausimai
Kiek kainuoja elektra įkrauti EV pilnai? Tesla Model 3 LR (75 kWh) nuo 10% iki 100%: namuose ~12-15 €, viešu įkrovikliu ~25-35 €.
Ar galima įkrauti iš įprastos rozetės? Taip, bet lėtai (2-3 km ridos per valandą). Tinka kaip backup, bet ne kasdien.
Kiek EV verta po 5 metų? Tesla išlaiko ~60-65% vertės (geriau nei benzininiai analogai). Kiti EV – panašiai kaip benzininiai (~45-55%).
Ar galiu įkrauti daugiabutyje? Priklauso nuo bendrijos. Kai kurie leidžia įrengti įkroviklį požeminėje, kai kurie – ne. Prieš perkant – išsiaiškink.
Svarstai apie elektromobilį? Susisiekite su WheelStreet – padėsime pasirinkti tinkamą modelį ir įvertinsime, ar EV tikrai tau tinka.



